No obstant això, moltes de les seves òperes segueixen sent molt poc o gens conegudes pel gran públic, i algunes esperen encara la seva estrena a Espanya. El reconegut especialista en l'obra i la figura de Richard Wagner, Miguel Ángel González Barri és també un coneixedor profund i devot (encara que no acrític) de l'obra del compositor bavarès. Contingut del curs Lliçó 1. Els anys de formació (1864-1903) Els poemes simfònics. Els Lieder (dels Jugendlieder a l'Op. 51). Els primers i fallits assajos operístics: Guntram, La necessitat del foc (Feuersnot). Lliçó 2. El "Big-bang" de Richard Strauss (1904-1910) L'emancipació del jou wagnerià. Hugo von Hofmannsthal entra en escena. De l'òpera psicoanalítica i avantguardista (Salomé, Elektra) a la subtil i anacrònica Delicatesse de El cavaller de la rosa. Lliçó 3. La crisi. Viena I (1911-1923) Sense rumb fix. Hel·lenisme-classicisme (Ariadna a Naxos). Humanisme-simbolisme intel·lectual d'alta volada (La dona sense ombra). Descens a la comèdia domèstica (Intermezzo). Lliçó 4. Viena II. Viure de les rendes (1923-1934) Helena Egipcíaca, l'òpera belcantista de Strauss. Hofmannsthal cedeix. Un gir realista amb tocs d'opereta: Arabella. Un nou (i efímer) llibretista, Stefan Zweig. Per fi una òpera còmica: La dona silenciosa. Lliçó 5. Els anys foscos. Mort i transfiguració (1935-1949) Al·legat antibel·licista a l'Alemanya nazi: Dia de pau. Retorn a l'hel·lenisme. Tragèdia bucòlica (Daphne). L'òpera dels cinc llibretistes (L'amor de Dànae). Últimes reflexions (metamúsica): Capriccio. La tardor lluminós de Strauss (Quatre darreres cançons). |