Per què, quan escoltem interpretacions antigues les nostres oïdes les perceben com realitzades i gravades, efectivament, en un altre temps? La resposta és que, igual que la pròpia música, també la interpretació està sotmesa a una constant evolució. I, de la mateixa manera que el curs de la música el decideixen els compositors, la interpretació va canviant quan instrumentistes, cantants o directors varien, gairebé sempre subtilment, la manera de recrear una obra composta en un altre temps. En aquest cas ens centrarem en l'evolució que ha experimentat el Lied alemany escoltant a diversos cantants pioners de la primera meitat del segle XX, com Elena Gerhardt, Alexander Kipnis, Lotte Lehmann, Erna Berger o Hans Hotter, cantar obres de grans liederistas com Franz Schubert o Hugo Wolf. Luis Gago és musicòleg, professor, gestor, editor, escriptor i traductor. Llicenciat en Dret per la Universitat Complutense de Madrid i professor de violí i música de cambra pel Conservatori Superior de Música de Madrid. Ha estat coordinador de l'Orquestra Simfònica d'RTVE i editor del Teatre Real de Madrid, així com subdirector i Cap de Programes de Ràdio 2 de Ràdio Nacional d'Espanya i membre del Grup d'Experts de Música Seriosa de la Unió Europea de Radiodifusió. Ha realitzat programes de ràdio per a la BBC i és autor de nombrosos articles i monografies, del llibre Bach (1995) i de la versió espanyola del Nou Diccionari Harvard de Música. És editor i crític de música de Revista de Llibres, crític musical d'El País i codirector, juntament amb Tabea Zimmermann, del Festival de Música de Cambra de la Beethoven-Haus de Bonn. Curs «Veus llegendàries» 1.- Cantabile: la veu des de la física a la metafísica (07/11/2019) 2.- Veus llegendàries del Lied (10/03/2020) 3.- Veus llegendàries wagnerianes (30/03/2020) 4.- Veus llegendàries de l'òpera italiana (04/05/2020) |